pondelok 4. novembra 2013

Začiatky tradingu

Nech sa venujeme v živote čomukoľvek, začiatok je na každej činnosti to najťažšie. Je dôležité sa zo všetkým potrebným oboznámiť. Niečo sa dá naučiť a iné zase závisí od skúseností. To isté platí aj pri tradingu. Na začiatok sa musíme naučiť všetky dôležité analýzy, dôležité termíny a pod. Aj keď v tradingu sa hovorí, že nie je úplne dôležité zo začiatku to, čo viete, ale to, koho poznáte.
Z kníh sa naučíte iste veľa a sú zdrojom základných informácií. No osobný kontakt s profi obchodníkom je na nezaplatenie. Existuje veľa seminárov, ktoré sa postupne rozrastajú aj u nás na Slovensku, či v Čechách. Treba si však dávať pozor nato, na aký seminár sa dáte. Hlavne u koho. Tu človek nikoho nemôže nútiť a silou mocou presviedčať, koho si vybrať. No treba tento krok dôkladne zvážiť a dôsledne sa rozhodovať. No dnes sa nechcem venovať naplno tejto problematike. Chcem Vám hlavne povedať osobné skúsenosti. To, ako som začínal ja.  
Klasicky som začínal štúdiom kníh. Prečítal som si najprv jednu, potom druhú, až som vedel, že toto je vec, ktorej sa chcem venovať do budúcna. Bol som na nejakých školeniach, ktoré ma posunuli ešte ďalej. Až som zrazu bol v pozícii, kedy mi už ostávalo iba jedno. Otvoriť si platformu, nový demo účet a začať "trénovať na nečisto". Možno to vyznie banálne, ale aj keď šlo len o demo účet bol som nervózny. Bál som sa, či to čo som sa naučil bude naozaj fungovať. Preto kým som urobil prvý obchod, chvíľu to trvalo. Nevedel som si predstaviť, že by mi to nešlo a sen by bol zrazu preč. No samozrejme, urobil som prvý obchod a potom sa to rozbehlo. Všetko išlo tak ako som si to predstavoval. Snažil som sa myslieť a hlavne cítiť, akoby šlo o skutočné peniaze.

Bol som pri každom kroku veľmi opatrný. Približne za dva mesiace som z demo účtu, kde som začínal štandardne s 5000 dolármi, veľmi opatrne dosiahol tuším hranicu 7000 dolárov. No potom prišlo niečo, čo pozná asi každý trader, ktorý kedy skúšal hoci len demo obchodovanie. V jeden deň som obchodoval tak ako každý iný, zo začiatku. No skúsil som malý risk a otvoril som pozíciu trocha väčšiu ako predtým. Na tej som stratil a to spustilo, takú malú, ale zlú reakciu emócií. Otvoril som ďalšiu a ďalšiu pozíciu, bez akéhokoľvek premyslenia a stále som dúfal, že sa mi vráti aspoň časť, toho strateného späť. Na konci dňa som mal na tom demo účte, ak sa dobre pamätám nejakých 200 dolárov. A celá dvojmesačná drina bola, viete kde. Samozrejme nadával som sám sebe ako kôň. Vedel som, že práve tejto situácii sa musím vyhnúť a nestalo sa. No to, čo som pri tom cítil bolo také silné, až som si uvedomil jednu vec.

Ten deň, keď som vlastne vymazal celý účet ma naučil oveľa viac, ako celé dva mesiace, počas ktorých som bol ziskový. Preto som vedel, že keď už mám tieto skúsenosti a samozrejme aj patričné vedomosti, bola by obrovská škoda to všetko zahodiť.
A čo tým chcel básnik povedať? Myslím si, že každý, kto skúsi trading si bude hovoriť slová: "Mne sa toto nestane". A verte, že sa stane. Je dobré ak sa Vám to stane iba na demo účte, preto si myslím, že je dobré už na ňom trénovať psychiku. Hoci nikdy to nebude live obchodovanie. Tam zažijete na začiatku čosi nové. Takéto skúsenosti, aké som zažil ja a väčšia traderov, každému isto pomôžu. No obávam sa, že každý si to musí prežiť na vlastnej koži, aby pochopil. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára