streda 6. novembra 2013

Dilema pri obchodovaní

Keď som začínal s tradingom, prvé veci o ktorých som sa učil boli základné analýzy, tvorba stratégií, či práca s platformou. Medzi základné znalosti, o ktorých sa dočítate v každej knihe o tradingu, je použivanie príkazu stop loss. Znamená to, že si pri vstupe do obchodu určite na akej cene chcete, aby bol uzavretý váš obchod, ak idete do straty. Obmedzujete tým riziko. No je to skutočne tak?

Dlho od začiatku obchodovania som si nevedel predstaviť robiť obchody bez použitia stop lossu. No možno posledné dva mesiace už obchodujem len bez tohto pokynu. Dôvod tejto zmeny bol psychologický. Cítil som sa zasadne obmedzovaný a akoby som si kládol sám bariéry, ktoré mi život obchodníka len strpčovali. Necítil som sa pri obchodovaní pohodlne, z čoho plynuli mnohé chyby a následné obavy. Nehovoriac o ziskoch. Tie sa výrazne zlepšili práve, keď som sa rozhodol, že objemy obchodov z minilotov znížim na mikroloty a prestanem s používaním stop lossov.

Určite si mnohí profi obchodníci povedia, že samotný obchodný účet môžem vymazať aj s malými pozíciami. No ja tvrdím, že pravdepodobnosť je výrazne malá, ak sa držíte aspoň základnej matematiky a money managementu.

Každý začínajúci obchodník vie, že psychológia je pri obchodovaní podstatná. Aj keď viete veľa o technickej analýze, či fundamentálnej analýze, keď nedokážete obchodovať bez emócii, budete robiť chyby. Ja tvrdím, že každé pravidlo, ktoré vás obmedzuje v konformite, vám bude brániť pri ziskovosti.

Čím menej pravidiel, čím menej zábran, ktoré si človek sám dáva do hlavy, tým lepšie. No netvrdím, že nejaké základné pravidlá sú všeobecne aj pre život potrebné, no prečo si veci sťažovať, pri všetkom čo robíme. Len preto, že vám to hovorí niekto o kom skoro nič neviete, ktorého osobne nepoznáte a ani neviete, či sám obchoduje, či je ziskový, či dodržiava pravidlá? Prečo veľkí hráči na trhu sa často držia tzv. kontrariánskeho štýlu obchodovania a idú proti malým obchodníkom a po ich stop lossoch?

Nie žeby som bol fanúšik nejakých konšpiračných teórii, ale miestami mi pripadá, že tieto pravidlá a veľkú potrebu ich dodržiavania vymysleli práve veľkí hráči na trhu, aby to mali ľahšie. Vedia aká dôležitá je psychika a čo s ľuďmi dokážu robiť peniaze, tak prečo to nevyužiť. Aj táto úvaha ma povzbudzuje k tomu, že moje obchodovanie sa uberá správnym smerom. No na to si musí vytvoriť názor každý sám, nechcem vás obmedzovať v myslení.

Obchodovaniu zdar

2 komentáre:

  1. Ahoj Vlado ....tak bez SL :) testoval som 400 AOS na EUR/USD niektoré na dátach od roku 2003 a nepoznám žieden bez SL a TP kt. zarába ... Momentálne na tomto páre obchodujem 7 AOS (zarábajú) a všetky majú SL a TP ... môj názor je, že cesta k stabilite aspoň akej takej je cez akceptované vyhadzovanie SL .... bez toho to nejde.... poznám obchodníka kt. nemal SL a jedno zlé rozhodnutie ho stálo 630 úspechov....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no ak by som obchodoval AOS, tak len so SL, ale ja neobchodujem AOS, nepouzivam ziadne "konvencne" strategie zalozene na indikatoroch, robim ciste naked obchodovanie a v tom je ten rozdiel... ked som obchodoval so SL tak som urobil za nejakych 8 mesiacov maly zisk, potom som presiel na toto obchodovanie a za 2 mesiace mam pri malych poziciach 6-nasobne vacsi zisk, spolu skoro 50% z uctu

      Odstrániť